Torp Idrætsforening

TRENING - TRIVSEL - TILHØRIGHET

KIWI - Bama CUP - en fotballfest for gutter og jenter på Torp 21-23/10 - 2022

Etter et par slappe korona-år er vi igjen klare til å  lage en fotballfest for små og store, men også slå et slag for frivilligheten i norsk fotball og folkehelsa. Det gjør vi i samarbeid med rekke lokale bedrifter og grønnsaksprodusenter. Slik blir det også i år. Det som tidligere het Eatmovesleep cup har nå blitt enda bedre med KIWI som ny sponsor. Torp er superklare så det er bare å melde seg på viahttps://bit.ly/2KcEqrx

Stas med storfint besøk i 2018!

Generalsekretær i Norges Fotballforbund Pål Bjerketvedt gjestet sammen med kretsleder Jorun Frydenlund, cupen på hos oss på Torp. Det var stats for en liten breddeklubb i Fredrikstad!

Fotballen tar ansvar

Som Norges største særidrettsforbund har Norges Fotballforbund et stort samfunnsansvar, sa Generalsekretæren, da han åpnet cupen.

Ikke minst når det kommer til folkehelsa. Status i dagens Norge er at 15-åringer er mindre fysisk aktive enn 70-åringer, spesielt unge sover alarmerende mye mindre enn før, og vi spiser ikke langt i fra nok frukt, grønnsaker, bær, fisk og grove kornprodukter i henhold til myndighetenes kostholdsråd.

Foto: Thomas Bløndal

-Med inspirasjons- og kunnskapskonseptet Eat Move Sleep setter vi derfor fokus på kombinasjonen av riktig kosthold, fysisk aktivitet og søvn. Hver for seg er de viktige, sammen er de nøkkelen til godt humør, trivsel og overskudd – noe alle trenger enten det er på idrettsbanen, skole, jobb eller på fritiden, påpekte Bjerketvedt overfor de forventningsfulle barna som ventet på at han skulle blåse igang cupen. Han kom også med skryt til oss; Skal vi lykkes er vi helt avhengig av at dedikerte og samfunnsengasjerte klubber som Torp IF går foran og viser vei, avsluttet han innen ha blåste det hele i gang. Les mer på fotball.no om Bjerketvedts besøk på Torp

Frivillighet og samarbeid med lokale aktører

Vi som driver idrettslag er helt avhengig av frivillige som stiller opp for barna våre. Torp IF ønsker å gjøre litt ekstra stas på de frivillige trenere, lagleder, foreldre som stiller opp for de barna som deltar på cupen. Alle barna som deltar får diplomer og premier, men vi gir også treneren fra hvert lag en gavepose med produkter og gavekort på ulike opplevelser fra fylket.

Her har vi blant annet med oss aktører som Refsnes GodsStøtvig Hotell og Majoren i Fredrikstad. De bidrar gavekort på hotellovernattinger, inngang til Spa og gavekort på restaurantmiddager. Flere matprodusenter fra fylket stiller også opp, så i gaveposen var det eplesaft fra Dyre gård og bringebærdrikke fra Lippert Drikker, samt et utvalg av norske epler.

Vi mener dette er en hyggelig måte å markere den jobben de frivillige gjør rundt lagene. En jobb som er helt avgjørende for å opprettholde et tilbud om fotballaktivitet i lokalsamfunn rundt omkring i Norge.

Østfold er vårt nærområde og her finnes det rekke flotte grønnsaksprodusenter. I samarbeid med de lager vi «Torp IFs grønnsakssuppe» og «Torp IFs sunnere og lokale fotballvafler» Alle ingredienser kommer fra produsenter vårt nærmiljøet, og lages av klubbens seniorgruppe og damegruppe under cupen.

Hvordan kan idrettslaget bidra til en mer bærekraftig utvikling

Fotballgruppa i Torp IF jobber med å bli ett mer bærekraftig idrettslag. Vi jobber med å skifte ut vår oljefyr med varmepumper, har kunstgress med korkfyll og ikke gummi, vi prøver å legge til rette for et nytt idrettsområde sammen med lokalsamfunnet som er åpent for alle, vi har fokus på trivsel og tilhørighet i klubben, lav terskel for å delta gjennom ulike støtteordninger og i år hatt en byttekampanje for at gammelt sportsutstyr skal få nye eiere.

Det er også å bidra til en bærekraftig utvikling lokalt. Her handler det om å utnytte de ressursene vi har i lokalmiljøet best mulig og da må alle med. I tillegg kommer vårt arbeid med eat move sleep, hvor spise mer grønt, mindre kjøtt, mer kortreist mat, gå og sykle istedenfor bilkjøring, er bærekraft i praksis.

Under årets cup deles det ut til alle som kommer, informasjon om FNs 17 bærekraftsmål samt lage en litt morsom vri på hvordan du som fotballspiller eller fotballforelder kan bidra. Vi håper dette kan være en inspirasjonskilde så alle tenker litt mer på dette, og antagelig litt uventet å få noe slikt på en fotballturnering

Stolt ambassadørklubb gleder seg til en «annerledes» cup.

– Vi er meget stolte over å få være en av kun 37 klubber i Norge som er plukket ut av NFF til å være Eat Move Sleep ambassadørklubb. Torp IF er opptatt av å profilere seg som et idrettslag som i tillegg til å motivere og legge til rette for lek og fysisk aktivitet, også formidler gode holdninger og sunne kostholdsvaner. Og det er ikke under helgens cup, men gjennom hele året.

–  Eat Move Sleep Cup er årets største arrangement, og vi gleder oss vært år til å vise alle besøkende hva vi står for. I motsetning til de fleste andre cuper, vil det for eksempel bugne av sunne og næringsrike mat- og drikkealternativer. Videre har vi kuttet ut mesteparten av usunne produkter, og i tillegg vi har en morsom og lærerik Eat Move Sleep camp som alle barn skal gjennom, bare for å nevne noe
Med andre ord, sammen med en stor gjeng frivillige i klubben kan vi love en uforglemmelig fotballfest for både spillere, støtteapparat og publikum.